דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רכב ביבוא אישי או מסחרי? ניצחון ליבואן במאבק נגד משרד התחבורה 

מאת    [ 01/02/2012 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 2572 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד שירית נקר

לאחרונה, הורה בית המשפט המחוזי בת"א (7.12.11) למשרד התחבורה לשחרר רכב שיובא ביבוא אישי ולשלם לעותר סך של 30, 000 ש"ח הוצאות משפט. העותר בתיק זה יוצג על ידי משרדנו.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

העותר ייבא רכב לארץ בייבוא אישי , תוך שהוא נעזר בשירותיו של יועץ חיצוני, אשר סייע לו במילוי הטפסים הרלוונטיים ובעניינים טכניים הנחוצים לשחרור הרכב, שהוא לא יכול היה לבצע בעצמו. מיד לאחר שהרכב הגיע לארץ זומן העותר לשימוע בפני משרד התחבורה (לפני שהרכב שוחרר מהמכס). 
בסוף השימוע, הוחלט על ידי משרד התחבורה כי הפעולות הטכניות שביצע היועץ אשר סייע לעותר, כשלעצמן, הופכות את הליך ייבוא הרכב ליבוא מסחרי, אף שאין מחלוקת כי הרכב נועד לשימושו הפרטי של העותר. לאור זאת, סירב משרד התחבורה לשחרר את הרכב.

בעקבות כך הגיש העותר עתירה מנהלית נגד משרד התחבורה באמצעות משרדנו, וביקש מבית המשפט שיורה למשרד התחבורה לשחרר את הרכב המעוכב.

פסק-הדין בעתירה:

בית המשפט קבע כי תכלית החוק היא לאפשר יבוא אישי מקביל ליבוא המסחרי, בין היתר מתוך המטרה לפתוח את שוק יבוא הרכבים לתחרות ולגרום ליבואנים הסדירים להפחית את מחיריהם. בית המשפט ציין עוד כי הדברים עולים בקנה אחד עם מסקנותיה של הוועדה הציבורית בעניין יבוא הרכבים ביבוא אישי,   לפיהן יש צורך דווקא לשמר ולהרחיב את היבוא האישי כאמצעי תחרותי.

בית המשפט קבע כי ככלל, בהליכים פרוצדוראליים מורכבים, אין פסול להיעזר במומחים בתחום המספקים סיוע טכני במילוי הטפסים ובהמצאת המסמכים, עבור עמלת שירות, במיוחד מקום בו נדרשת התנהלות לוגיסטית המשלבת התנהלות בארץ ומול גורמים בחו"ל במקביל.

לגופו של עניין, בית המשפט קיבל את טענות העותר וקבע כי היועץ היה רק מסייע טכני, וכי אין בכך בכדי להפוך את היבוא ליבוא "מסחרי" באמצעות עוסק,

ולכן, קיבל את העתירה במלואה, הורה למשרד התחבורה להעניק לעותר רישיון יבוא לאלתר, וחייב את משרד התחבורה בתשלום הוצאות בסך של 30, 000 ש"ח.

[עת"מ (תל-אביב) 48119-06-11, פסק-דין מיום 7.12.11, השופטת מיכל רובינשטיין. העותר יוצג ע"י עו"ד גיל נדל ושירית נקר ממשרדנו. משרד התחבורה יוצג ע"י עו"ד תמר עיני-ורדון מפרקליטות מחוז ת"א-אזרחי]. 

הערות:

לדעתנו, מדובר בפסק-דין חשוב אשר מסביר היטב את גבולות המותר והאסור, במהלך היבוא האישי. פסיקתו של בית המשפט המחוזי, אשר בוחנת את מהות היבוא, ומבחינה בין יבוא לשימושו האישי של המייבא, אז אין מניעה כי ייעזר במומחים בתחום המספקים סיוע טכני, לבין יבוא על ידי עוסק שהנו סוחר לצרכים מסחריים, מהווה קרן אור בתוך פרשנותו הדרקונית והבלתי סבירה של משרד התחבורה, אשר חסמה בתקופה האחרונה את היבוא האישי של רכבים לישראל כמעט לחלוטין.

כפי שקבע בית המשפט "במציאות העכשווית, כאשר שוק הרכבים בעולם מציע מגוון רחב של רכבים אשר חלקים אינם מיובאים לישראל, אין הצדקה למנוע מהצרכן את יכולת הבחירה לרכוש את הרכב ההולם ביותר את צרכיו וטעמו האישי, ולכפות עליו לייבא אך באמצעות היבואנים המורשים המהווים שוק ריכוזי סגור".

אנו סבורים כי מדובר בפסק-דין אשר עולה בקנה אחד עם ועדת זליכה, המעוניינת לפתוח את שוק הרכב לתחרות, ופסק-הדין צפוי לעודד אנשים פרטיים לייבא כלי רכב ביבוא אישי. 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב